Hundratals läroplansanpassade mattespel på Matteportal.se




- Ordning upp till 10. Uppgiften går ut på att du ska sortera fyra tal i nummerordning, från 1 till 10. Du börjar med det minsta talet. Spelfunktionen gör att du kan dra talbrickona på plats.
- Tärningar: Dubblor addition. Hur många prickar är det sammanlagt på dubbeltärningarna? Du räknar ut och skriver svaret i boxen. Antalet prickar är här begränsat till max 10.
- Subtraktion: Handla för 10 kr. Om du har 10 kronor och handlar en glass för 5 kronor – hur mycket pengar har du då kvar? Matematikspelet är pedagogiskt upplagt med bilder. Du räknar ut och skriver sedan svaret i boxen.
- Veckodagar ordning. Fyra veckodagar sorteras i ordningsföljd. Du drar de olika veckodagsbrickorna till rätt plats och klickar på ”Svara”-knappen när du är klar.
- Hur många hörn? Räkna hur många hörn den geometriska figuren har och skriv svaret i rutan.
- Subtraktion: Upp till 20 med okänd. 17-__= 13 – vilket tal saknas? Denna matteövning i subtraktion innehåller uppgifter där du ska klura ut och fylla i de mystiska talen.
- Addition: 9-kamraterna. Utifrån uppgifter som 7+__=9 ska du ta reda på vilket tal som tillsammans med 7 ger 9.
- Addition: Öppna utsagor upp till 10. __+8= 10 – vilket tal fattas? Räkna och skriv svaret. Den här typen av tal kan vara lite kluriga, det är därför det är så bra med mattespel där du får nöta in sättet att tänka.
- Ordning upp till 100. Vid slutet av nivå 1 finns inslag av tiotal. I ett av matematikspelen sorterar du talen i nummerordning upp till 100. I vilken följd kommer talen 21, 79, 7 och 93?

- Dubbelt med djur upp till 10. Vad är dubbelt så mycket som __? Du ser en bild på två djur och fyller i rätt svar i rutan nedanför dem.
- Fyll i 2-hopp. Du börjar på ett tal och från det ska du hoppa två steg tre gånger. Om det första talet är 2, vad blir då nästa tal, nästa och nästa igen?
- Vad kommer sen? Fortsätt mönstret genom att klicka på rätt figur.
- Analog klocka: Hel- och halvtimme. Du tittar på klockan och väljer ett av de fyra digitala klockslagen nedanför den.
- Talens grannar upp till 100. Vilka två tal är grannar till 51? Du fyller i luckorna och klickar på ”Svara”-knappen.
- Skriv som centimeter. Detta mattespel går ut på att du ska omvandla tal som 1 m + 33 cm till enbart centimeter.
- Division med 2-3. I matematikspelet räknar du ut svaren på tal som 9/3 och 4/2.
Matteövningarna på nivå 3
På nivå 3 räknar du de fyra räknesätten addition, subtraktion, multiplikation samt division och klurar på tusental. Vilka är exemplen på matematikövningar för årskurs 3?
- Addition: Uppställning upp till 1 000. Räkna ut svaren för de uppställda talen.
- Omvandla mil, kilometer och meter. Du skriver till exempel 1 mil som kilometer.
- Rita symmetri. Du ser ett mönster på ena halvan och kopierar det på den andra för att få två identiskt lika sidor.
- Fyll i 7-hopp. Hoppa med sju steg i taget och se på vilket tal du till slut hamnar.
- Multiplikation med okänd: Max 3. 2x__=4 är egentligen ett multiplikationstal men för att räkna ut svaret använder du dig av division i detta mattespel online.
Matteövningarna på nivå 4 till 6
Matteportal.se har matteövningar för elever upp till årskurs 6. Att jag väljer att inte skriva mera ingående om nivå 4, 5 och 6 har att göra med att målgruppen för Vi växer så det knakar sträcker sig upp till barn i ungefär årskurs 3.
Tack vare de läroplansanpassade matematikspelen upp till årskurs 6 har du ett starkt komplement till matematikundervisningen genom hela låg- och mellanstadiet.
Genom årskurserna får du chans att nöta in allt från enkla additions- och subtraktionstal till algebra och sannolikhet. Den extra matteträningen ökar förutsättningarna att klara de nationella proven i matematik under både årskurs 3 och 6.
Läxor i matematik
I menyn längst upp på Matteportal.se ser du om du har fått matteläxor. Antalet matteläxor är markerat med röd färg. Läxan utgörs av ett x antal mattespel läraren har valt ut från din aktuella nivå. När du har gjort läxan i matematik kan läraren i sin tur se dina resultat.
Spel med programmering för barn
Det ingår numera i läroplanen att programmering ska vävas in i de andra skolämnena, och då ligger ju matematik väldigt nära till hands. På Matteportal.se finns ett helt lass spel och övningar med programmering för barn. Dessa uppgifter ingår i den ordinarie licensen och är också byggda kring ett tänk med gamification.
Elevspel på dator och mobila enheter
Matteportal.se fungerar vare sig du spelar elevspelen på dator eller mobila enheter och använder Android eller iOS. Du behöver ingen mjukvara för att få tillgång till matteövningarna utan surfar bara in på webbadressen Matteportal.se. Det här gör att du kan spela och öva matte var som helst, när som helst. Så länge du har uppkoppling och en spelenhet!
Licenser för Matteportal.se
Vilka licenser finns för matteportalen?
- Testlicens. Prova Matteportal.se gratis i 14 dagar.
- Föräldralicens. Få två konton: ett administrationskonto för dig och ett konto för barnet.
- Klassrumslicens. Få ett administrationskonto för dig och 35 stycken elevkonton.
- Volym-/skollicens. Få ett obegränsat antal administrations- och elevkonton.
Förmånligt erbjudande med Svenskaportal på köpet
Svenskaportal.se är skolämnet svenskas motsvarighet till Matteportal.se och kommer från samma utvecklare, Bitopia AB. Just nu får du svenskaportalen på köpet när du skaffar en licens för matteportalen. Även Svenskaportal.se rymmer massor av övningar – svenskaövningar– för ökad lust att lära.
Så skaffar du Matteportal.se i 7 steg
- Surfa in till Matteportal.se.
- Läs om fördelarna med lärplattformens elevspel.
- Välj ”Registrera konto” i menyn längst ner på sajten.
- Kryssa för alternativet ”Klassrumslicens”.
- Fyll i uppgifterna i formuläret.
- Klicka på ”Registrera konto”och få en gratis testlicens i 14 dagar.
- Vill du fortsätta att använda matteportalen? Klicka på ”Beställ licens” i administrationskontot.