6 skäl till att aldrig skälla på elever

Bild: © selimaksan / iStock
 
Känslan av förlust som uppstår efter att man tappat humöret på en lektion… 😔
 
Mina värsta dagar i skolan har varit när jag skällt på eleverna. Tystnaden och lugnet som uppstått efteråt har inte direkt känts som en seger och jag har gått hem med en känsla av att något gått förlorat, alltså något mer än ett tappat humör. Till och med idag när jag har varit ifrån klassrummen i ett par års tid funderar jag fortfarande på vad jag hade kunnat göra annorlunda och varför att skälla på elever känns så oerhört meningslöst. Michael Linsin vidareutbildar pedagoger i klassrumsledarskap. Här sammanfattar jag hans skäl till att aldrig skälla på elever och som jag tycker sätter fingret på varför jag själv tycker skällande är så destruktivt.
 
1. Att skälla leder bara till tillfällig skärpning
 
När du höjer rösten utnyttjar du ditt övertag som vuxen och auktoritär. Eleverna kan då skrämmas till att skärpa till sig. Det bakomliggande problemet till stöket och stojet kvarstår dock. Så förutom att markera din makt och fått fem minuters lugn har du egentligen inte uppnått något.
 
2. Att skälla förändrar inte det bakomliggande beteendet
 
De gånger jag har skällt på elever har jag hoppats på en beteendeförändring hos dem – men vad jag har lurat mig själv! Jag vet ju innerst inne att förändringen måste komma inifrån personen och inte för att jag har sagt att den ska göra det. Viljan till förändring blomstrar i tillit och tycke, menar Linsin. Det är svårt att tycka om och lita på en person som exploderar på en. I många fall är att skälla på en elev så kontraproduktivt att det leder till en negativ beteendeförstärkning, hävdar han.
 
3. Att skälla underminerar inflytandet över eleverna
 
Om eleverna inte tycker om och litar på dig har du inte heller ett positivt inflytande över dem. Det kan låta hårt. Men vilka personer har störst inflytande över dig? Personer som du beundrar, gillar och känner ett förtroende för.
 
 
4. Att skälla gör det mindre troligt att eleven ser sin egen roll i situationen
 
När någon skäller på en kan man känna sig så kränkt, arg och ledsen att man bara ser till just den handlingen och glömmer bort sin egen roll i situationen. Var tydlig med varför du tycker situationen är oacceptabel men tala till förståelsen i stället för att bygga upp ett samtal kring anklagelser och ilska.
 
5. Att skälla gör att eleverna lyssnar mindre
 
Om det vardagliga tonläget är en arg, höjd röst är det till slut det som eleverna tränas att lyssna på. Det gör att din egentliga, mer lugna undervisning hamnar i skymundan – även om du är riktigt bra på det du gör och säger många spännande saker. Risken finns också att eleverna slutar att lyssna på dig när du faktiskt säger till på skarpen.
 
6. Att skälla triggar en stressituation…
 
… Både för eleverna och för dig. Läraryrket kan vara väldigt tufft och är långt från alla dagar en dans på rosor. För att du ska orka i längden måste du ta hand om dig själv och öva på att bevara lugnet. Effekten av utbrottet kan hålla i sig länge och vara något du tar med dig hem och mer dåligt över resten av dagen – och veckan.
 
Källa: Smart Classroom Management
#1 - - Anonym:

Vilket klokt inlägg! Mycket tänkvärt. Stort av dig att skriva det.

Svar: Tack för att du uppskattar det.
Vi växer så det knakar