Skapa en lärorik låtsasaffär i 6 steg

Bild: © Image Source / iStock
 
Det finns många skäl till varför att leka affär är lika viktigt under skoltiden som på fritiden i hemmet eller på fritids. Rollek är överlag ett fantastiskt sätt att öva sig på socialt samspel, hantera olika situationer, utveckla lekkompetensen och att vässa fantasin. Det här är förmågor vi behöver ha med oss i vardagen, i livet. Med lite planering kan lekaffären också bli ett lysande matematiskt hjälpmedel med vilket barnen kan lära sig såväl grundläggande matte som hushållsekonomi. Hur skapar man en lärorik låtsasaffär att växa i?
 
1. Samla och återbruka matförpackningar
 
Gamla matburkar, -flaskor och -kartonger är perfekta tillbehör till låtsasaffären och förstärker illusionen. Det kan ta lite tid att samla allt det material som behövs till affären – så börja i tid! Om du är lärare och planerar att hela klassen eller avdelningen ska leka affär kan du engagera eleverna i insamlandet av matförpackningarna. Då går det betydligt fortare att skaffa ett lager med tillbehör. Förutom att eleverna tycker det är superkul att få vara med på alla sätt och vis kan insamlingen bidra till ökad medvetenhet om till exempel återvinning och matsvinn. Gör det gärna till en kul grej att fylla butikshyllorna med mat.
 
2. Prismärk leksaksmaten
 
Det blir ingen riktig affär utan en ordentlig prismärkning. Vad kostar exempelvis ett flingpaket? Hitta på egna priser eller kolla vad den faktiska maten kostar ute i butikerna och använd samma priser i låtsasaffären. Detta går att utveckla till ett studiebesök i den lokala matbutiken och/eller till en mattelektion där eleverna ska jämföra vad maten kostar i olika affärer. Prismärk varenda vara och hylla i lekaffären! Skriv priserna på små vita papperslappar och klistra dem på förpackningar. Svårare än så behöver det inte vara.
 
3. Fixa rekvisita till lekaffären
 
En kassaapparat från leksaksaffären är såklart mycket passande rekvisita till din och barnens påhittade mataffär. Korgar, påsar och en ”kassadisk” är också bra tillbehör. Låt bara fantasin  sätta gränserna för vad ni kan använda som just korgar, påsar och en kassadisk. Genom att skapa egna affischer, reklamblad, kuponger och kvitton tillförs leken flera moment av skapande. Om rolleken sker inom ramarna för förskole- eller skolverksamheten kan att designa affischer och reklamblad mycket väl kopplas till bildskapande. Då går det att motivera viss undervisning om reklam, bild- och textbudskap.

 

Bild: © Image Source / iStock
 
4. Tilldela barnen olika roller i affären
 
Vem är vad i låtsasaffären? Det bästa är förstås om barnen kan prova en roll först och sedan byta till en annan. Då maxas rolleken.
 
5. Strukturera upp låtsasaffären med hjälp av skyltar
 
Från mathyllorna till kassapersonalen – strukturera upp låtsasaffären med hjälp av tydliga skyltar. På så sätt vet barnen vilka uppgifter de har – är de butikspersonal eller besökare (?) – och kan enkelt leta sig fram till de olika avdelningarna och matprodukterna i affären. Det ska finnas både bild och text på skyltarna så att barnen får chans att lära sig läsa och skriva nya ord.
 
6. Öppna lekaffären!
 
Nu är det dags att öppna lekaffären. Så skoj! Ge barnen leksakspengar att handla för. Om du inte har några kan du använda mina egenhändigt hopknåpade låtsaspengar. För att det inte ska bli kaos i affären kan du som vuxen styra upp rolleken lite. Du kan till exempel inleda leken med att säga Vi har inget att äta idag. Hjälp mig göra en inköpslista till maten eller Vi ska baka chokladbollar idag. Vilka ingredienser behöver vi köpa? Möjligheterna är oändliga. Kanske är det därför jag älskar att leka affär så mycket.
 
0 kommentarer publicerat i Lekar
Taggar: leka affär, matematik, återbruka gammalt material